Brigády / PřivýdělkyPráce
Obor
Lokalita
Délka
Cena
Vložit inzerát

Pohovor

Podle toho, o jakou práci se ucházíte, existují v podstatě dva druhy pohovorů:

  • v pracovní agentuře,
  • u konkrétního zaměstnavatele.

Mezi nejznámější personální agentury v České republice patří Manpower, Grafton, Randstadt, ... Dále existuje velké množství menších agentur, které se mnohdy více specializují na užší okruhy výběrových řízení či pracují pouze pro vybrané firmy. Pokud jdete na pohovor do agentury, tak většinou nevíte, pro jakou konkrétní firmu se daná pozice obsazuje. Další možností je, že absolvujete vstupní obecný pohovor a personální agentura vám poté zasílá případné nabídky na míru. Dalším kolem je tedy pohovor přímo u potenciálního zaměstnavatele. Zde se můžete setkat buď s personalistou nebo přímo s vedoucím, který danou pozici obsazuje. Ve většině případů s oběma.

Jak se na pohovor připravit?

Jedna z prvních otázek, kterou vám personalista položí, většinou zní: Znáte naši společnost a víte, čím se zabýváme? Proto je třeba si dopředu zjistit obecné informace o firmě, kde se ucházíte o zaměstnání. Pomoci vám mohou webové stránky společnosti. Čím více budete informováni, tím více plusových bodů na počátku získáte. Nesypte informace o firmě jako naučenou básničku. Snažte se působit přirozeně. Tyto informace vás přece zajímaly.

Připravte se na 5 častých otázek:

  • Proč opouštíte stávající zaměstnání?

Nesklouzněte k pomlouvání předchozího zaměstnavatele, kolegů a šéfa. Na personalisty působí toto očerňování velmi špatně a prozrazujete o sobě, že nejste loajální. Vypíchněte, proč byste rádi pracovali u nové firmy a co jí můžete vzhledem ke svým zkušenostem nabídnout.

  • Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? 

Nevymýšlejte si vlastnosti, které nemáte. Je poměrně jednoduché pro personalistu vaši lež při dalších otázkách odhalit. Uveďte tři až pět silných stránek, které přímo souvisejí s pozicí, o kterou se ucházíte (důslednost, trpělivost, týmovost, apod.) Dále zmiňte jednu až dvě slabé stránky, které však s novou prací vyloženě nesouvisejí (občas jsem netrpělivý; než se zapracuji, …) Že nemáte slabé stránky, působí arogantně a nedůvěryhodně.

  • Jaký si představujete plat? 

Tato otázka řadě uchazečů působí potíže. Co když si řeknu málo a bude to vypadat, že se podceňuji? Nebo své požadavky naopak přeženu a zavřu si dveře? Pokud nevíte, kolik si říct, porovnejte si anonymně plat . Na internetu lze vyhledat srovnávací tabulky dle pozice a regionu.

  • Proč bychom si ze všech uchazečů měli vybrat právě vás? 

Měli byste chápat náplň práce na pozici, o kterou se ucházíte, mít představu o nejčastěji vykonávaných úkolech a schopnostech, které se od ideálního kandidáta očekávají. Jako výhodu proti ostatním uchazečům můžete uvést své vzdělání, jazykové znalosti či předchozí praxi.

  • Máte děti? Jakého jste vyznání? Jste členem politické strany? 

Toto jsou takzvané diskriminační otázky, které by vám při pohovoru neměl zaměstnavatel položit. Získané informace totiž nesouvisejí s prací, kterou budete vykonávat.

Připravte si předem jednu až dvě otázky, které personalistovi po skončení první části pohovoru položíte. Projevíte tím zájem o firmu. Zeptejte se například, kdo bude váš nadřízený a s kým budete spolupracovat uvnitř firmy i mimo ni.

Příprava na pohovor začíná už doma, proto si dobře naplánujte cestu. Pozornost věnujte také tomu, co si na sebe obléknete.

Pohovor trvá obvykle 40 až 60 minut. Přijďte 5 až 10 minut před jeho začátkem.

Vypněte si mobilní telefon a vyhoďte žvýkačku.

Usmívejte se a buďte zdvořilí. Nechte personalistu, ať rozhovor vede a když vás bude něco zajímat, ptejte se.

Po skončení pohovoru personalistovi poděkujte.

Webové stránky vyrobila reklamní agentura Altrodesign.